UNIQA stratégiai szövetség – új biztosítási ökoszisztéma Magyarországon
Globális trendekre alapozva elsőként az UNIQA Biztosító Zrt. és a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. stratégiai szövetségében új biztosítási ökoszisztéma születik Magyarországon
Budapest, 2025. október 1. – Történelmi jelenőségű stratégiai együttműködést kötött az UNIQA Biztosító Zrt., kisebbségi tulajdonrészt vásárolva a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. leányvállalatában, a HUNBenefit Többes Ügynök Kft.-ben. Az UNIQA Biztosító a nemzetközi trendek alapján az elsők között ismerte fel a változó ügyféligényeket, és stratégiai célként határozta meg értékesítési hálózatának átalakítását, amit a magyar biztosításközvetítői piac legnagyobb szereplőjének együttműködésével valósít meg. A partnerségre alapozva a biztosítótársaság – digitális transzformációs programja keretében – átszervezi függőügynöki hálózatát és a jövőben a Hungarikum Alkusz leányvállalatának kötelékében többes ügynökként szolgálja ki ügyfeleit, és gondozza a mintegy 200 000 biztosítási szerződést.
Az elmúlt években a fogyasztói vásárlási szokások jelentősen megváltoztak Európában és világszerte. Az utazás tervezésekor már természetesnek számít, hogy online összehasonlítjuk a szállodák vagy légitársaságok ajánlatait – és ugyanez vonatkozik az új telefon, háztartásigép vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására is. Ezzel párhuzamosan világszerte erősödött a független közvetítők – alkuszok és többes ügynökök – szerepe a biztosítási termékek értékesítésében. A globális biztosításközvetítői piac mérete 2024-ben meghaladta a 256 945 millió dollárt, amelyből Európa közel 30 százalékot, azaz több mint 77 083 millió dollárt hasított ki, és a várakozások szerint 2024 és 2031 között további 7 százalékos összetett éves növekedési ütemmel (CAGR) fog emelkedni. Az európai biztosításközvetítői piac erősödése mögött többek között a gazdasági átalakulások és a digitális transzformáció áll. A biztosításközvetítők és a technológiai cégek között létrejövő partnerségek fejlett digitális eszközöket és innovatív platformokat biztosítanak a professzionális ügyfélkiszolgáláshoz. A disztribúciós hálózatokban a közvetítői csatornák – különösen a digitális platformokkal kombinált alkuszi modellek – meghatározó szerepet töltenek be.
A magyar biztosításközvetítői piacon ugyanez a tendencia figyelhető meg. 2024-ben hét év csökkenés után először ismét növekedett a közvetítők száma, elsősorban az alkuszi és többes ügynöki hálózat bővülése miatt. A közvetítők jutalékbevétele egyetlen év alatt 16 százalékkal emelkedett 122,8 milliárd forintról 142,4 milliárd forintra. A nem-életbiztosítási szerződések értéke 15,2 százalékkal, darabszáma pedig 14,4 százalékkal nőtt.
2024-ben a biztosítási piac növekedésének motorját egyértelműen az alkuszok és a többes ügynökök adták, akik az elért eredmények alapján meghatározó szereplői a disztribúciós hálózatnak. Ennek köszönhetően évről évre dinamikusan nő az alkuszokon és többes ügynökökön keresztül értékesített termékek száma. 2024-ben a gépjármű-biztosítások több mint fele már online brókercsatornán keresztül jött létre. Egyes piacokon – például Lengyelországban – a lakossági nem-életbiztosítási szerződések értékesítése szinte teljes egészében brókereken és többes ügynökökön keresztül történik. Magyarországon is látványos a változás: míg két évvel ezelőtt a lakásbiztosítások 60 százalékát még függőügynökök értékesítették, ma már ugyanez az arány az alkuszi és többes ügynöki csatornák javára billent.
Mindezek az adatok nemzetközi és hazai szinten is azt támasztják alá, hogy a biztosítási termékek növekedése és a díjbevételek bővülése nagyrészt az alkuszok és többes ügynökök erősödő disztribúciós súlyának köszönhető, akik nélkül ezek az eredmények nem valósulhattak volna meg.
A stratégiai megállapodás keretében az UNIQA Biztosító a jövőben a brókeri, többes ügynöki, valamint direkt- és banki csatornáira helyezi a fókuszt, függő értékesítési hálózata pedig 2026. január 1-től a HUNBenefit Többes Ügynök Kft.-ben folytatja működését, amelynek keretében a Hungarikum Alkusz leányvállalata mintegy 200 000 biztosítási szerződés kezelését látja el. A szakmai irányítást a többségi tulajdonos – a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. – leányvállalata, a HUNBenefit Kft. végzi, a társaság ügyvezető pozícióját pedig Fazekas Tamás – az UNIQA Biztosító Zrt. jelenlegi exkluzív értékesítési igazgatója fogja betölteni.
Az együttműködés által egy olyan ökoszisztéma jön létre, amelyre korábban nem volt szektorális példa Magyarországon. Egyesít több kiemelten fontos iparági kompetenciát: az országos lefedettségű, elkötelezett függő tanácsadói hálózatot, a valaha létezett legnagyobb és legeredményesebb alkuszcsoport szakértelmét és termékkínálatát, valamint a 14 országban jelen lévő biztosítási csoport pénzügyi és szakmai támogatását. A megállapodás lehetővé teszi, hogy a függő tanácsadók számára elérhetővé váljon a magyar biztosítási és pénzügyi piac teljes termékpalettája – a biztosítási és banki termékektől a lakástakarékpénztári, egészségpénztári és önkéntesnyugdíjpénztári megoldásokon át a tőkepiaci termékekig. Ezáltal a tanácsadók ügyfeleik részére az eddiginél szélesebb körű biztosítási és pénzügyi termékekből választhatják ki az egyéni igényekre szabott, legmegfelelőbb megoldásokat.
„Az UNIQA mindig is az ügyfelekre szabott megoldásairól és innovatív stratégiájáról volt ismert – és ez továbbra is így marad. Elsőként reagálunk a változó ügyféligényekre egy új, vertikálisan integrált modell bevezetésével. Szerencsésnek tartjuk magunkat, hogy a régóta velünk dolgozó értékesítési kollégáinkkal közösen új szintre emeljük az átlátható ügyfélszolgálatot és a transzparenciát” – mondta Kurtisz Krisztián, az UNIQA Biztosítótársaság vezérigazgatója.
„Vállalatcsoportunk sokkal több mint a hazai alkuszi piac meghatározó szereplője, egy komplex, országos szinten lefedett ügyfélkiszolgálási ökoszisztéma működtetője is. A létrejött stratégia megállapodással egy olyan jövőbemutató üzleti modell valósul meg, amellyel új korszakot nyitunk a biztosításközvetítői piacon. Az ügyfelek a HUNBenefit Többes Ügynök Kft. kötelékében a legszélesebb termékpalettából választhatnak, miközben továbbra is megkapják azt a személyes törődést és bizalmi kapcsolatot, amely a hosszú évek alatt kialakult a tanácsadójukkal. A tanácsadók pedig kiszámítható és transzparensen működő rendszerben, emberközeli szervezetben végezhetik mindennapi munkájukat, biztosítva a legmagasabb szintű ügyfélkiszolgálást.” – jelentette ki Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.