Tájékoztató a DLT-rendszerrel összefüggő adatkezelésről

2023.09.26.

A Magyar Nemzeti Bank álal indított DLT-projekt célja egy olyan naprakész, egységes nyilvántartás létrehozása, mely a lakásbiztosításokat és hitelbiztosítéki fedezeteket tartalmazza. Ezáltal a jelzáloghitelhez szükséges hitelbiztosítéki fedezet nyújtását egy helyen, a hitelintézet és a biztosító többszöri felkeresése nélkül lehet a jövőben intézni. 

A projekt célja: az ügyintézés egyszerűsítése 

A hitelhez kapcsolódó biztosítások meglétére vonatkozó információk jelenleg csak hosszas ügyintézés eredményeképpen beszerezhetőek. Az MNB 2019-ben indította el az osztott főkönyvi technológián (DLT) alapuló projektjét, melynek célja, a jelzáloghitelekhez kötődő biztosítások záradékolásának, nyilvántartásának és igazolásának megkönnyítése, továbbá a bankok és biztosítók közötti információáramlás elősegítése ennek érdekében.

A fejlesztésnek köszönhetően létrejövő rendszer segítségével biztosítható, hogy a jelzáloghitelhez szükséges hitelbiztosítéki fedezet nyújtását könnyen, a hitelintézet és a biztosító többszöri felkeresése nélkül lehessen kezelni a rendszer élesedését követően. Így a jelzáloghitellel érintett ingatlanokhoz kapcsoló biztosítások ügyintézési folyamata egyszerűbbé és gördülékenyebbé válik. A projekt keretein belül létrejövő nyilvántartás működtetése az élesítési dátumot követően – mely előreláthatólag 2023. november 27-én – kezdődik majd el.

Érintettek köre

A projekt azokat az ügyfeleket érinti, akik lakásbiztosítási szerződéssel rendelkeznek, vagy akik társasházi közös képviselőként társasház-biztosítást kötöttek. 

Hogyan történik az adatok feltöltése?

Tekintettel arra, hogy a projektben cégünk is részt vesz, az UNIQA-nak, mint az
  • Ön
  • vagy az Ön által képviselt Társasház
lakásbiztosítási vagy társasház-biztosítási szerződés biztosítójának, a szerződéshez kapcsolódó adatait is fel kell töltenie – az MNB elvárásainak megfelelve – a projekt eredményeként létrejövő, hitelintézetek és biztosítók által elérhető és kezelt adatbázisba, függetlenül attól, hogy a szerződésen van-e zálogjog bejegyzés vagy sem. Ez annak érdekében történik, hogy ha a jövőben mégis bejegyzésre kerülne zálogjog a szerződéshez kapcsolódóan, úgy az ügyintézés a hitelintézet és a biztosító között gördülékenyebb lehessen, ezzel is megkönnyítve az ügyfelek ügyintézésből fakadó terheit. 

Fontos tudnia, hogy ezeket az adatokat kizárólag az a hitelintézet ismerheti meg, amely a lakásbiztosításnak jelzálogjogosultja vagy esetlegesen a későbbiekben az adott lakásbiztosításnak jelzálogjogosultja lesz. 

Biztosítóváltás esetén a lakásbiztosítás és a hitelbiztosítéki záradék adataihoz a DLT-rendszeren keresztül az érintett másik biztosító férhet hozzá.

A Magyar Nemzeti Bank kizárólag a DLT-rendszer aggregált jelentéseket készítő funkciójához fér hozzá, a lakásbiztosításra vonatkozó adatokat nem ismeri meg. 

Tájékoztatjuk, hogy a DLT-rendszer fejlesztése az alkalmazandó adatvédelmi előírások figyelembe vétele mellett történt.  

Van-e teendője? 

Alapvetően Önnek a rendszer élesítésével összefüggően teendője nincs, mivel a lakásbiztosítással kapcsolatos adatok biztonságos digitális csatornán keresztül, az Ön közreműködése nélkül kerülnek átadásra a hitelintézetek felé, a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény 138. § (2a) bekezdésének  alapulvételével.*

Tekintettel arra, hogy a DLT-projekt keretein belül történő adatátadás és az adatkezelés az UNIQA és a projekt többi tagjának (a továbbiakban: „közös adatkezelők”) jogos érdekén alapul, Önt megilleti az Általános Adatvédelmi Rendelet (a továbbiakban: „GDPR”) szerinti – adatátadással és adatkezeléssel szembeni – tiltakozáshoz való jog. 

Ha Ön a tiltakozáshoz való jogát – a rendszer élesedését megelőzően – gyakorolja, az UNIQA nem továbbítja a biztosításhoz kapcsolódó adatait a fent megjelölt adatbázisba. 

Ha a későbbiek során, az UNIQA által történő adattovábbítást követően gyakorolja a tiltakozáshoz való jogát, a közös adatkezelők nem kezelik tovább az adatokat az adatbázisban, kivéve, ha azt olyan jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek a szerződő jogaival, érdekeivel, szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak. A közös adatkezelők e kérdéskörben minden esetben egyedi mérlegelést követően döntenek.

Ön a tiltakozáshoz való jogával az alábbi módokon tud élni:
  • Elektronikusan, az UNIQA-nál regisztrált E-kommunikációs e-mail címéről e-mailben az info@uniqa.hu címen, a levél tárgyában kötvényszáma és „Adatszolgáltatás lakásbiztosítási nyilvántartásra” megjegyzés megjelölésével;
  • Telefonon, a következő telefonszámok valamelyikén: 06/20/30/70/5445555
  • személyesen, a Biztosító Ügyfélszolgálatán (1134 Budapest, Róbert Károly krt. 70–74., földszint)
    ügyfélfogadási időben, melyről a www.uniqa.hu/kapcsolat honlapunkon tájékozódhat,
  • levélben, az alábbi címen: 1134 Budapest, Róbert Károly krt. 70-74.,

Dokumentumok

A DLT-projekt részleteiről a lakásbiztosítási termékeink szerződési feltételeiben olvashat: A DLT-rendszerrel összefüggő adatkezeléssel kapcsolatos részletes tájékoztatást a DLT Adatkezelési tájékoztatóban érheti el.

Gyakori kérdések

A hitelhez kapcsolódó biztosítások (mint például a lakásbiztosítás) meglétére vonatkozó információk jelenleg csak papír alapon állnak a hitelnyújtó rendelkezésére. 

A DLT egy angol nyelvű rövidítés (distributed ledger technology), jelentése: osztott főkönyvi technológia. Ez a technológia teszi lehetővé, hogy a résztvevők bármilyen típusú digitális adatot cseréljenek harmadik fél vagy közvetítő közreműködése nélkül.

A DLT-projekt elsődleges célja egy naprakész, egységes nyilvántartás létrehozása, mely a lakásbiztosításokat és hitelbiztosítéki fedezeteket tartalmazza. A projekthez csatlakozási lehetőséget kaptak a hitelintézetek, illetve, azon biztosítók, akik lakásbiztosítási termékeket kínálnak.
A jelenlegi gyakorlatban a hitelfelvételi folyamat költség- és időigénye jelentős. Az ügyfeleknek gyakran kell személyesen megjelenniük, a hitelezők részéről elvárt dokumentumok beszerzése és bemutatásra időigényes (ilyen például a biztosítási szerződésre felvezetett hitelezői zálogjog igazolása), mely a könnyen hozzáférhető adatbázisok hiányában gyakran a hitelfelvételi folyamat elhúzódásához vezet.
Az MNB 2019-ben indította el az osztott főkönyvi technológián (DLT) alapuló projektjét, melynek célja a jelzáloghitelekhez kötődő biztosítások – első körben lakásbiztosítások – záradékolásának, nyilvántartásának és igazolásának megkönnyítése mellett a bankok és biztosítók között zajló ügyintézés, információáramlás elősegítése.
A rendszer üzemeltetője az MNB.
Az Ön lakásbiztosításának adatait, díjrendezettségét kizárólag azon bankok, hitelintézetek ismerhetik meg, mely bank a lakásbiztosítási szerződésén, mint zálogjogosult szerepel.
Lakásbiztosítás adatait, hitelbiztosítéki záradék és záradékolási kérelem adatait, díjhátralékos biztosítások adatait. 

Fontos tudnia, hogy a blokkláncban személyes adat(ok) olyan egyedi lenyomata (hash) lesz tárolva, amelyből a személyes adat nem visszafejthető és biztosítja a Rendszer más komponensében tárolt személyes adatok sérthetetlenségét. A lenyomat (hash) az összetartozó személyes adatok titkosított értékéből és/vagy a személyes adatokhoz véletlenszerűen hozzáadott karaktersorból előálló értékéből lesz képezve annak érdekében, hogy az adatok a kimerítő szótáralapú kereséssel se legyenek visszanyerhetők. 

* A biztosítási titok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn a Hpt.-ben meghatározott pénzügyi intézménnyel szemben a pénzügyi szolgáltatásból eredő követeléshez kapcsolódó biztosítási szerződés vonatkozásában, ha a pénzügyi intézmény írásbeli megkereséssel fordul a biztosítóhoz, amely tartalmazza az ügyfél nevét vagy a biztosítási szerződés megjelölését, a kért adatok fajtáját és az adatkérés célját.