Ahogy Pálfi Gábor fogalmazott:
„A kötelező biztosítás nem a saját kárunkra, hanem a másik félre fizet. Ha nincs casco, nincs megtérítés.”
A Pénz Sztori legújabb epizódja egy olyan témát jár körbe, amely a magyar autósok többségét közvetlenül érinti: hogyan változik az autózás világa, milyen irányba mozdul el a piac, és hogyan hat mindez a pénztárcánkra, a fenntarthatóságra és a biztosításokra?
Az epizódban Várkonyi Gábor autópiaci szakértő, Pálfi Gábor, az UNIQA Biztosító kárrendezési területének vezetője és Daróczi Andor, az UNIQA vagyonkezelési igazgatója beszélgetnek az autóipar jelenéről és jövőjéről – a lopások visszaszorulásától a totálkárok növekedéséig, az elektromos autók dilemmáitól egészen a körforgásos gazdaság ellentmondásaiig.
A beszélgetés egyik legmeglepőbb megállapítása, hogy bár az autólopások száma jelentősen visszaesett, a totálkárok aránya folyamatosan növekszik.
Ennek egyik fő oka, hogy a modern járművekben sokkal több érzékeny technológia található – radarral, kamerával, szenzorokkal telepakolt lökhárítók, bonyolult vezetéstámogató rendszerek, drága akkumulátorok.
Míg korábban egy horpadás kellemetlenség volt, ma ugyanez akár milliós tételt jelent, így sokszor gazdasági totálkárként végződik.
A hazai autópark ma már 17 év körüli átlagéletkorral működik, és ez a szám évek óta alig mozdul.
Eközben az új autók ára szinte megduplázódott:
drágább gyártási technológia,
emelkedő alkatrészárak,
a szoftveralapú működés térnyerése.
A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy ez hatalmas terhet ró a családokra. A modern járművek karbantartása is jóval költségesebb, hiszen egy apró sérülés is érzékeny elektronikát érhet.
„A kötelező biztosítás nem a saját kárunkra, hanem a másik félre fizet. Ha nincs casco, nincs megtérítés.”
Sokan még mindig a „megúszható minimumként” tekintenek a kötelező biztosításra, miközben a mai technológiai környezetben a casco a tényleges védelem kulcsa.
Mégis: a magyar autók mindössze 20%-a rendelkezik cascóval.
Pedig ma egy szélvédőcsere, egy radar meghibásodása vagy egy kisebb koccanás is olyan összeget jelenthet, ami még egy új autó értékéhez képest is drámai.
A villanyautók terjedése ellenére még mindig sok a kérdőjel:
Mennyire tartósak a nagyfeszültségű akkumulátorok?
Hogyan öregednek a különböző márkák?
Mennyibe kerül egy-egy javítás?
A biztosítók számára ezek az ismeretlen tényezők komoly kockázatot jelentenek. A javítási költségek sokszor kiszámíthatatlanok, a technológia pedig sok szerviz számára még új terep.
Papíron a körforgásos gazdaság egyre nagyobb hangsúlyt kap az autóiparban. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a szervizek és a biztosítók sokszor inkább alkatrészcserét javasolnak, nem javítást.
Ennek okai többek között:
a javítás gyakran időigényesebb,
magasabb a kockázata,
a modern rendszerekhez speciális technológiai tudás szükséges,
a gyártói protokollok is sokszor cserét írnak elő.
Pedig ez nemcsak drágább, hanem jelentős környezeti terheléssel is jár – egy új alkatrész gyártása és szállítása nagy ökológiai lábnyomot hagy maga után.
A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a biztosítóknak is újra kell tanulniuk a szakmát. A villanyautók kockázatértékelése még formálódik, a javítási költségek sokszor nem kiszámíthatók, és a különböző új márkák megjelenése további kihívásokat hoz.
A jövő kulcsszavai a tudatosság, a tapasztalat és a folyamatos alkalmazkodás lesznek.
A technológiai fejlődés, az emelkedő árak és a fenntarthatósági elvárások új korszakot nyitnak az autózásban.
A kérdés már nem az, hogy megéri-e casco-t kötni, vagy hogyan választunk autót – hanem az, hogyan tudjuk megvédeni a befektetésünket egy felelősségteljesebb és komplexebb környezetben.
Ha pedig nem szeretne lemaradni a további podcast epizódokról, iratkozzon fel az alábbi csatornák egyikén:
Spotify: https://open.spotify.com/episode/2fPOpUcIIXSggUZPRwLN9u?si=l9gq_9uJQ3ijhC5lwbCcfQ
Apple Podcast: A fenntarthatóság ára - kinek éri meg a zöld autózás? - Apple podcast
Kövessen minket közösségi média felületeinken is, és iratkozzon fel havi LinkedIn hírlevelünkre a naprakész vállalati hírekért!