Járatkésés és járattörlés – mikor és hogyan jár kártérítés?

Teljes útmutató utasoknak az EU 261/2004 rendelet alapján

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint amikor a várva várt utazás előtt kiderül, hogy a repülőnk késik vagy épp teljesen törlik a járatot. Jó hír viszont, hogy ilyenkor sem kell tétlenül várnunk: utasként jogaink vannak, akár pénzbeli kártérítésre is jogosultak lehetünk.

Cikkünkben összefoglaljuk, mikor jár kártérítés, várhatóan mekkora összeg, hogyan igényelheti, és milyen esetekben utasíthatja el a légitársaság a kifizetést.
Olvasási idő: 15 perc
2025.09.24.

Mit tehet, ha törölték a járatát vagy késik?

  
Ha egy járatot törölnek, vagy jelentősen késik, az nemcsak kellemetlenséget okoz, hanem komoly anyagi kárt is jelenthet. Érdemes azonban utánajárni, hogy milyen kártérítésre, ellátásra, alternatív megoldásra lehet számítani ezekben az esetekben. Ennek összege attól függ, milyen hosszú lett volna az út – rövidebb távoknál általában kisebb összeg jár. Fontos tudni: a kártérítést nem automatikusan kapja meg az utas.

Első lépésként érdemes közvetlenül felvenni a kapcsolatot a légitársasággal: sok cég weboldalán külön űrlap található erre a célra. Ebben a cikkben bemutatjuk kicsit részletesebben néhány ismertebb légitársaság gyakorlatát is.

Tudta, hogy az Európai Unió különleges jogokat biztosít az utasoknak járattörlés, járatkésés esetén? 

Ezek a szabályok nemcsak az EU-n belüli utazásokra vonatkoznak, hanem azokra is, amikor az utas valamelyik Európai Uniós ország egyik repteréről indul harmadik országba, vagy onnan érkezik vissza az EU-ba egy uniós légitársasággal.

Mikor beszélünk járattörlésről, mikor járatkésésről?

  
Egy járatot akkor törölnek, ha:
  • a menetrenddel ellentétben mégsem közlekedik.
  • az utasokat másik járatra foglalják át, amely jelentősen eltér az eredeti indulási időtől vagy útvonaltól.
  • a járat nem indul el, és az utasokat nem tájékoztatják időben (legalább 14 nappal előtte) a törlésről, feltéve, hogy hasonló indulási és érkezési idővel rendelkező átfoglalást nem ajánlottak fel számukra

Megkülönböztetendő a járattörléstől a járatkésés, amikor a járat később indul el, de végül útra kel. A késés akkor lehet jogsértő, ha a járat a tervezett leszállási időhöz képest 3 órát vagy annál többet késik, és a késés a légitársaság hibájából történt. 

Miért fordulhat elő, hogy törölnek egy járatot?

  
A járattörlés mögött számos ok állhat, ezek a leggyakoribbak, amikor beszélhetünk kártérítésről:
  • Műszaki hibák – ha a repülőgép nem működik megfelelően, a felszállás veszélyes vagy lehetetlen és ez nem rendkívüli probléma.
  • Üzemeltetési problémák – például, ha nincs elegendő személyzet a járat lebonyolításához.
  • Légiforgalmi korlátozások – előfordulhat, hogy a repülőtér túlterhelt, és nincs szabad hely a leszállásra vagy felszállásra, ezért a járatot törölni kell.
  • Túlfoglalás, ha túl sok utas jelenik meg, akkor előfordulhat, hogy nem tudnak mindenkit felengedni a gépre.
Előfordulhatnak rendkívüli körülmények, például rossz időjárás, biztonsági kockázatok (terrortámadások, fenyegetések), vagy politikai instabilitás (háborús helyzet, zavargások). Ezekben az esetekben a légitársaságnak bizonyítania kell, hogy a törlés oka valóban rendkívüli körülmény volt, és minden ésszerű intézkedést megtett annak elkerülésére.

Tudta, hogy a légitársaságok bizonyos esetekben eltávolíthatják az utasokat a fedélzetről?

A járattörléseken túl vannak olyan helyzetek is, amikor a légitársaság kénytelen intézkedni az utasokkal szemben. Ez leggyakrabban akkor fordul elő, ha valaki nem követi a személyzet utasításait, és ezzel veszélybe sodorja saját vagy mások biztonságát. Ilyen esetekben a személyzet akár a járat megszakításáról és az érintett utas kiszállításáról is dönthet.

A legtöbb légitársaság szigorúan tiltja, hogy alkohol vagy kábítószer hatása alatt álló személyek felszálljanak a gépre. Ezek az intézkedések nemcsak a biztonságot szolgálják, hanem a többi utas nyugalmát is.

Fontos tudni, hogy minden légitársaságnak megvannak a saját szabályai és előírásai. Érdemes ezeket még az utazás előtt átnézni, mert olykor egy ártatlannak tűnő viselkedés is kellemetlen következményekkel járhat.

Mire jogosultak az utasok, ha egy járat késik, vagy törlik?

  
  • Ellátás: étel, ital, szükség esetén szállás és transzfer, valamint lehetőség telefonálásra vagy e-mail küldésre.

  • Kártérítés vagy visszatérítés: a jegy teljes árának visszafizetése, illetve ingyenes visszaút.

  • Alternatív útvonal: lehetőség az utazási terv módosítására.

  • Panasz benyújtása: hivatalos panaszt tehet a légitársaságnál vagy az illetékes hatóságnál.

  • Tájékoztatás: joga van tudni, milyen jogok illetik meg.

  • Részleges visszatérítés: ha alacsonyabb osztályon ajánlanak fel helyet, a különbözet visszajár.

A légitársaság köteles gondoskodni az utasokról – különösen akkor, ha hosszabb várakozásra kerül sor. Az ellátás mértékének arányban kell állnia a várakozási idővel. Ha az éjszakát is a reptéren kell tölteni, a szállás és a transzfer költségeit is a légitársaságnak kell állnia.

Mikor jár kártérítés?

  
Ha egy járat törléséért, késéséért a légitársaság a felelős, az utas jogosult lehet kártérítésre. Ezt az EU 261/2004-es rendelete szabályozza.
Mire vonatkozik?
  • Késés: Ha a járat több mint 3 órát késik, az utas pénzbeli kártérítésre lehet jogosult.
  • Járattörlés: Ha a járatot 14 napon belül törlik, és nincs megfelelő alternatíva, szintén járhat kártérítés.
  • Beszállás megtagadása: Ha az utast túlfoglalás miatt nem engedik felszállni, kártérítés jár.

Milyen járatok esetében?

  • Minden EU-ból induló járatra, függetlenül az üzemeltető légitársaságtól.
  • EU-ba érkező járatokra, ha az üzemeltető EU-s légitársaság.
  • Nem vonatkozik olyan járatokra, amelyek EU-n kívül indulnak és nem EU-s légitársaság üzemelteti őket

Összefoglalva: törölt vagy jelentősen késő járat esetén az utasnak joga lehet a jegy árának visszatérítésére vagy egy alternatív útvonalra, továbbá bizonyos esetekben kártérítésre is. Ha a járatot különböző okok miatt törlik, és az utas úgy dönt, hogy nem foglalja át a jegyét másik időpontra, akkor a légitársaság köteles a jegy árát – a vásárláskori összeg szerint – legkésőbb 7 napon belül visszatéríteni. Ez a visszatérítés nem azonos a kártérítéssel, amelyet az utas bizonyos esetekben ezen felül igényelhet.

Mennyi lehet a kártérítés összege?

  
A kártérítés összege – amely a jegy árának visszatérítésén felül járhat – attól függ, hogy mekkora a repülési távolság, és az EU-n belül vagy kívül történt-e az utazás. Az alábbi táblázatból megtudhatja, milyen kártérítést igényelhet:
A jegyár visszatérítését vagy az átfoglalást a légitársaságnak legkésőbb 7 napon belül kell teljesítenie A kártérítési összeg (250–600 euró) kifizetése általában néhány héten belül történik, ha az utas benyújtotta az igényt, és az elfogadásra kerül.

Mikor nem jár kártérítés?

  

Bár sok esetben jogosultak vagyunk kártérítésre, vannak olyan helyzetek, amikor a légitársaság nem köteles fizetni. Ilyenek például:

  • Ha a járat törléséről legalább 14 nappal korábban értesítést küldtek, így volt idő más megoldást találni.

  • Ha a törlés 7–14 nappal az indulás előtt történt, de a légitársaság elfogadható alternatívát kínált:

    • az új járat legfeljebb 2 órával korábban indul, mint az eredeti,

    • és legfeljebb 4 órával később érkezik.

  • Ha a törlés 7 napon belül történt, de az alternatív járat:

    • legfeljebb 1 órával korábban indul, mint az eredeti,

    • és legfeljebb 2 órával később érkezik.

  • Rendkívüli körülmények esetén, amelyeket a légitársaság nem tudott befolyásolni, még ésszerű intézkedések mellett sem. Például szélsőséges időjárás, terrorista fenyegetés, politikai instabilitás, vagy más, előre nem látható események.

Mi történik, ha a légitársaság alternatív járatot ajánl?

  

Ha a járatot törlik, a légitársaság felajánlhat egy másik járatot a célállomásra. Ha ez a járat csak másnap vagy később indul, a légitársaság köteles:

  • ellátást biztosítani (étel, ital),

  • szállást foglalni, ha éjszakázni kell,

  • és transzfert szervezni a repülőtér és a szállás között.

Utazási osztály megváltoztatása repülőgépen – mi a teendő?

  

Előfordulhat, hogy a járattörlés vagy más körülmény miatt az utas nem azon az osztályon utazik, amelyre eredetileg jegyet váltott. Ilyenkor a következő szabályok érvényesek:

  • Ha magasabb osztályra kerül (például turista helyett üzleti osztályra), nem kell külön fizetni érte. Ez a légitársaság döntése, és nem számolhat fel pótdíjat.

  • Ha viszont üzleti helyett turista osztályra lesz lehetősége, akkor a légitársaság köteles visszatéríteni a jegyár egy részét:

    • 1500 km-ig: a jegyár 30%-a jár vissza,

    • 1500–3500 km között: a jegyár 50%-a,

    • 3500 km felett: a jegyár 75%-a.

Fontos: Ez a szabály nem vonatkozik az EU tagállamai és a francia tengerentúli megyék közötti, valamint az 1500-3500 km közötti járatokra.

Mi történik, ha túlfoglalás miatt a fedélzetre való felvételt megtagadják?

  

Ez akkor fordulhat elő, amikor több jegyet adnak el, mint ahány ülőhely van a gépen. Ilyenkor az utas jogosult:

  • ellátásra: étel, ital, 2 telefonhívás vagy e-mail,

  • választásra: visszatérítik a jegy árát, vagy felajánlanak egy másik járatot,

  • szállásra: ha éjszakázni kell, a szállodát és a reptéri transzfert is biztosítani kell,

  • kártérítésre: összege 250 és 600 euró között mozog, a távolságtól függően. Ez a kártérítés a jegy árának visszatérítésén felül járhat.

Mit tehet, ha már a reptéren van, és törlik a járatát vagy ha 3 óránál többet késik a gépe?

  
  • Kérjen étkezési kupont 3 óránként. Ha nem adnak, őrizze meg az étel- és italvásárlásról szóló nyugtákat/számlákat
  • Minden plusz költségről (szállás, taxi, elmaradt program) legyen hivatalos bizonylata.
  • Beszállókártyáját sose adja le fénykép nélkül. Kérjen átvételi elismervényt, és mentse el digitálisan is, mert később nem biztos, hogy elérhető lesz a légitársaságnál.
  • Igényeljen szállást és reptéri transzfert, ha szükséges

Tudta?

Általában 15 €/utas/3 óra téríthető étel-ital vásárlás esetén, ha a társaság nem adott kupont.

Hogyan igényelhet kártérítést járatkésés- vagy törlés esetén?

  
 
Mára szerencsére a légitársaságnál regisztrált online fiókunkba bejelentkezve is benyújthatjuk a “Panaszunkat”, aminek előnye, hogy számos információt a rendszer már automatikusan kitölt, illetve leellenőriz a háttérben. Például megvizsgálja, hogy az adott járatra nyújtható-e be igény, és ha nem, akkor erről tájékoztatja az utast.
A szükséges dokumentumokat érdemes előkészíteni: beszállókártya, elektronikus jegy, foglalási visszaigazolás, járattörlésről szóló értesítés, számlák, bankszámlaszám

Ha nem érkezne válasz vagy nem elégedett a válasszal, panaszt lehet benyújtani a nemzeti végrehajtó hatósághoz is.

Nézzük meg a konkrét példákat!
 

Wizz Air Légitársaság

  
A https://www.wizzair.com/hu-hu oldalon a Járatkésés, járattörlés és visszatérítés témakör külön is szerepel a Súgóközpontban: Járatkésés, járattörlés és visszatérítés
Érdemes itt kezdeni a tájékozódást, szánni pár percet az itt leírtak tanulmányozására.

Ha úgy látjuk, hogy jogosultak lehetünk kártérítésre, akkor egyszerűen be is nyújthatjuk az igényt a Compliments and complaints| Wizz Air weboldalon. Ehhez be kell lépni a Wizz Air fiókunkba, ha eddig még nem tettük volna meg. Jelölnünk kell, hogy saját nevünkben nyújtjuk be az igényt, vagy egy másik utas nevében, és szükségünk lesz a foglalás visszaigazoló kódra.
Érdemes tudni, hogy a fenti folyamatot a Wizzair applikációból is el lehet indítani. Ott a Customer Support menüben a Claims and Refunds gombra nyomva indíthatunk bejelentést. Ezen a ponton az applikáció bejelentkeztet a wizzair.com webes felületére, és onnantól a bejelentés folyamata megegyezik a fentebb leírtakkal.

Ryanair

  
A Ryanair-nél a kártérítési igény benyújtásához be kell jelentkezni a légitársaság hivatalos weboldalán vagy mobilalkalmazásában található My Bookings felületre. Itt a foglalás részletei között a Claim Compensation (Kártérítés igénylése) opciót kell kiválasztani. A rendszer kéri a személyes adatokat, a járatszámot, a foglalás dátumát és a bankszámla-adatokat, valamint fel kell tölteni a szükséges dokumentumokat (foglalás visszaigazolása, elektronikus jegy, fizetési bizonylat). Az igény állapotát ugyanitt lehet nyomon követni.

EasyJet

  
Az EasyJet ügyfelei az Manage Bookings (Foglalások kezelése) menüpontban tudják elindítani a kártérítési folyamatot a weboldalon vagy az alkalmazásban. A késés vagy törlés tényének rögzítése után a rendszer bekéri a személyes adatokat, bankszámlaszámot és a kapcsolódó dokumentumokat. Az EasyJet külön Flight Delay Compensation űrlapot is biztosít, amely online kitölthető, és a benyújtás után e-mailben értesítik a további lépésekről.

Air France

  
Az Air France kártérítési kérelmeket a weboldal Contact Us / Make a Claim (Kapcsolat / Kérelem benyújtása) menüpontján keresztül lehet beadni. A bejelentkezés után az utas kiválaszthatja a „Repülés késése vagy törlése” opciót, majd megadhatja a személyes és járatinformációkat. A szükséges dokumentumok feltöltése után a rendszer visszaigazolást küld, és az ügyintézés állapotát e-mailben vagy a fiókban lehet nyomon követni.

Miért fontos az utasbiztosítás – különösen járatkésés esetén?

  
 Manapság egy utazás megtervezésének elengedhetetlen része, hogy körültekintően válasszunk utasbiztosítást. Ez különösen akkor lehet hasznos, ha a járat késik.
Ha rendelkezik utasbiztosítással, az a legtöbb esetben fedezheti a járatkésés mellett például az elveszett vagy ellopott poggyász miatti károkat is.
A biztosítók általában 4–6 órás késés után nyújtanak kártérítést, de az összeg és a feltételek biztosítónként és csomagonként eltérhetnek.
Mielőtt biztosítást köt, mindenképp olvassa el a termékismertetőt és a feltételeket, hogy tudja, pontosan mire terjed ki a védelem, és milyen esetekben zárja ki, illetve korlátozza a biztosító a kifizetést.

Mit nyújt az UNIQA Go Pack napidíjas biztosítás, ha késik a járat?

  
 Utasbiztosítást minden utazásnál érdemes kötni, felkészülve a váratlan helyzetekre. A járatkésés csak egy a fedezetek között, melyet az UNIQA Go Pack Optimum és Prémium csomagja tartalmaz.
A biztosítási feltételek alapján járatkésésnek minősül, ha a repülőgép, vonat vagy hajó legalább 4 órát, de legfeljebb 24 órát késik. Ha a késés meghaladja a 24 órát, az már járattörlésnek számít.
A késés ideje alatt felmerülő kiadásokat – étkezés, ital, vagy telefonhasználat – térítjük. A számlát szükséges megőrizni, emellett a közlekedési társaságtól írásos igazolást kell kapnia a késés okáról és annak időtartamáról.
Végül egy személyes történet a sikeres ügyintézésről!

Egy járattörlés miatti visszatérítési igény benyújtásának története (2025. július)

  
 A Wizz Air-től már hetek óta kaptam e-maileket, hogy valami módosult a foglalásommal. Mivel foglalási szám nem volt a tárgyban, nem nyitottam meg őket, azt hittem, hogy Spam. Aztán egyik reggel épp a leveleimet csekkoltam munkába menet a villamoson, és látom, hogy újra megkaptam ugyanazt az értesítőt, a feladó a Wizz Air, a Tárgy mezőben nincsenek fura karakterek. Talán érdemes lenne mégis megnyitni, hátha tényleg a lefoglalt utazásommal kapcsolatban van valami fejlemény. Bingó! A 2025. szeptember 10-én, Budapest-->London Gatwick útvonalra lefoglalt délelőtti járat nem indul, helyette felajánlottak díjmentes átfoglalási lehetőséget egy délutáni járatra. Mivel így csak estére értem volna Brightonba a tervezett 12:30 helyett, úgy döntöttem, hogy a felajánlott átfoglalással nem élek, és a foglalás törlése mellett döntöttem. Pontosabban a foglalásomon belül az Odaút törlését választottam, a Visszaút időpontja továbbra is megfelelt.

Mindezt a Fiókomba való bejelentkezés után webes felületen tudtam megtenni. A bejelentési folyamat egyszerű és érthető volt, hasonlóan a Járatkéséssel, törléssel kapcsolatban részletezett folyamathoz.

A visszatérítést levásárolható Wizz-pontok formájában kaptam, de a visszatérítést visszaigazoló oldalon átválthattam őket forintra, és egy összegben visszautalták a fizetéshez használt kártyára/számlára. Azt nem tudom, hogy ha itt nem szúrom ki az azonnali átváltás opciót, akkor vajon később is megtehettem volna-e ezt. 

Az átváltást egy külön bejelentő formon igényeltem, elkérték a bankszámlaszámom, minden más ki volt töltve előre. A kérés saját ügyszámot kapott, a visszatérítésről emailben kaptam egy helyesbítő számlát is, és az összeg 7 napon belül a számlámon volt.

Mennyit változott a légitársaságok ügyintézési gyakorlata az elmúlt években?

  
Utoljára 2021-ben intéztem járatkésés miatti kártérítési igényt. Akkor is Londonba utaztunk, és a reggeli gép csak délután 13:00 körül indult el. Akkoriban ennél egy kicsit kevésbé utasbarát eljárás volt az elfogadott. Kezdjük ott, hogy a reptéren várakozás közben a kezünkbe nyomtak egy papírt, de az nem igazán segített megismerni, mi a teendő, ha szeretnénk kompenzációt a késés miatt.

Szerencsére utazott velünk egy jogász is, aki felkészült volt. Hazaérkezésünk után elküldte nekünk a bejelentéshez szükséges, elektronikusan is kitölthető .pdf dokumentumot részletes útmutatóval arról, hogy melyik cellába mit kell írni, majd kitöltés után emailben külön-külön elküldtük a dokumentumot a légitársaság ügyfélszolgálatának, csatolva hozzá a belépőkártyánk másolatát.
Mondanom sem kell, lényegesen több időt vett igénybe az egész folyamat, dehát 250 EUR kártérítés miatt érdemes rászánni az időt. Így gyakorlatilag az oda-vissza utunk ingyen volt, és még szendvicset is kaptunk a budapesti várakozás alatt.

Utasbiztosításon gondolkodik?

UNIQA ajánlatok már napi 309 Ft/fő/naptól

Gyakran ismételt kérdések

A járattörlés azt jelenti, hogy a repülőgép egyáltalán nem indul el, vagy az utasokat olyan másik járatra helyezik át, amely jelentősen eltér az eredeti időponttól vagy útvonaltól. Járatkésésről akkor beszélünk, ha a gép később indul, de végül elrepül. Ha a késés meghaladja a 3 órát, és a légitársaság hibájából történt, az utas kártérítésre lehet jogosult.
Kártérítés akkor járhat, ha a légitársaság a felelős a törlésért vagy késésért, és nem rendkívüli körülmény okozta azt. Például műszaki hiba, személyzethiány vagy túlfoglalás esetén. A kártérítés összege 250 és 600 euró között mozog, a repülési távolságtól függően. Fontos, hogy a törlésről ne 14 nappal korábban értesítsenek, különben nem jár kártérítés.
Az utas jogosult ellátásra (étel, ital, szállás, transzfer), jegyár visszatérítésre vagy átfoglalásra, valamint – bizonyos esetekben – pénzbeli kártérítésre. A reptéren érdemes minden költségről bizonylatot kérni, megőrizni a beszállókártyát, és igényelni a szükséges szolgáltatásokat a légitársaságtól.
Mert fedezheti a késés miatti extra költségeket (étel, ital, telefon), és segíthet az ügyintézésben is. Már 4 órás késés után járhat térítés – a részletek biztosítónként eltérnek.

Ezek a termékek érdekelhetik

Kapcsolódó cikkek

Úticélok a felejthetetlen őszi kikapcsolódáshoz

Az utószezon egyre népszerűbb azok körében, akik a nyári tömegeket elkerülve szeretnének pihenni. Szeptembertől októberig számos mediterrán úti cél kínál kellemes időjárást, kevesebb turistát és kedvezőbb árakat.

Így nem érhet kellemetlen meglepetés a nyaraláson

A kánikula közeledtével érdemes előre felkészülni a betervezett nyaralásokra, kirándulásokra. Hogy minden a bőröndbe kerüljön, összegyűjtöttünk egy rövid listát azokról dolgokról, amik nélkül semmiképp ne induljunk el otthonról.

Autós nyaralás

Hamarosan itt a nyári szabadságok időszaka. Egyre többen indulnak el, hogy a szomszédos országokban kapcsolódjanak ki. Kényelmes megoldás saját autóval utazni, ugyanakkor hosszabb utaknál érdemes a gépjármű műszaki felkészítésére időt áldozni.

Termékajánló

Kapcsolódó cikkek